Al jarenlang het kinderkoor van Oostkamp en omstreken!

woensdag 26 april 2017

Kikomo blijft zingen!

KiKoMo blijft zingen
Vorig jaar was het even onzeker of het kinderkoor KiKoMo kon blijven bestaan nadat Caroline Verhaeghe en Frederik Duyck na 20 jaar inzet, ophielden met het Moerbrugs koor te leiden en te bezielen. Opvolging van dit enthousiaste duo stond niet meteen klaar. Een oproep in tal van kranten en nieuwsbrieven bracht echter soelaas. Winny Schoonbaert en Danyon Verhaege boden zich aan. Na enkele geslaagde repetities en optredens bracht het koor op 24 maart een geslaagd lenteconcert. Voortzetting van het koor is verzekerd.
"Ik ben ontzettend blij dat het koor kan blijven bestaan", vertelt voorzitster Els Naessens, "Winny en Danyon zullen blijven kleur geven aan KikoMo. Juf Caroline en meester Frederik die het koor vele jaren hebben begeleid, zijn zelfs bereid om hen als goede raadgevers te blijven steunen. Dat doet deugd. Data en concrete uren van repetities zijn weliswaar veranderd van donderdag naar maandag maar de muziek en het gezang van die enthousiaste bende zal blijven weerklinken in VBS De Vaart en ver daarbuiten. 56 kinderen hebben ingetekend voor het koor. Vanaf dit jaar kan men al starten vanaf het tweede leerjaar. Vorige jaren was dit vanaf het derde. We zijn nog verder op zoek naar mensen die het bestuur kunnen aanvullen en ondersteuning willen bieden tijdens de optredens."
"Ik ben de mama van Rane en Senn Van Laethem die hier school lopen in VBS De Vaart", stelt Winny Schoonbaert zich voor. " Ik heb vroeger nog in een koor gezongen en heb 10 jaar dwarsfluit gespeeld. Ik heb zingen altijd leuk gevonden en het laatste jaar ben ik met viool gestart. Ik kreeg door KiKoMo de kans om al deze zaken te gebruiken en ik maak  er ook mijn twee kinderen enorm blij mee. Dat was toch ook een doorslaggevende factor. Ik was behoorlijk zenuwachtig om het van onze vorige 'titanen' over te nemen, moet ik zeggen. Juf Caroline en meester Frederik zijn zo graag gezien door de kinderen, en brachten zo'n mooie stukjes. Danyon en ik proberen om een goeie mix te maken van het oude en vertrouwde KiKoMo, maar met onze handtekening. Het lenteconcert van 24 maart was alvast al een succes. We hebben nu ook een start gemaakt met het inbrengen van instrumenten. Voor het eerst dit jaar speelden er drie kids op hun blokfluit. We willen dit zeker meer gaan doen en alle muzikale talenten van de kinderen gaan benutten."



"We hebben een heel goede groep. We zijn niet selectief, iedereen die graag zingt en wil zingen is welkom. Ik verwacht gewoon inzet van hen. Niet alleen in de repetities, ook in de uitvoeringen en zeker naar aanwezigheid toe. Dat herhaal ik regelmatig eens. Voor mij is het engagement voor  KiKoMo één van mijn beste beslissingen. Ik vind het heel fijn om het koor, samen met Danyon, te leiden en ik hoop dat de kinderen er even enthousiast over zijn als ik. Ik ben dan wel de dirigente, het is Danyon die de dragende kracht is van dit koor. Zonder zijn muziekkennis is er geen koor. De zang wordt aangeleerd met pianobegeleiding  en ik zing de liedjes voor."
Danyon Verhaege is ook gebeten door de muziekmicrobe: "Als kind ben ik pas aan de late kant begonnen met muziek maar sinds ik ermee in aanraking kwam werd het een echte passie", vertelt hij. "Toen ik 14 was, ben ik dan ook gaan studeren aan de kunsthumaniora in Evergem en een paar jaar later aan het koninklijk conservatorium in Gent. Momenteel ben ik er ingeschreven als student piano. Ik ben altijd zeer blij om te zien hoe jonge kinderen  bezig kunnen zijn met muziek en ik twijfelde dan ook geen moment om mij te engageren voor het kinderkoor KiKoMo.  We zijn nu al in voorbereiding van de communiemis en de dankmis. We kregen echter al enkele leuke voorstellen die we verder gaan bekijken naar volgend jaar toe.."
Ook directeur Dirk Vande Caveye is heel erg tevreden met de nieuwe koorleiders en de positieve respons van de kinderen en hun ouders. "Een zingende school is een blije school", vertelt hij, "En dat draagt zeker bij aan de sfeer en het welbevinden van de kinderen. Daar doen we het voor."
info@devaart.net;  kinderkoorkikomo.blogspot.be

Foto: KiKoMo tijdens het kerstconcert.   Op de achtergrond herkennen we de nieuwe koorleiders Winny en Danyon, voorzitster Els en de directeur van VBS De Vaart.